Ook als je twijfelt, 24/7 gratis bereikbaar 0800 – 2000

[Blog] Hij beseft nu dat de zorg te zwaar wordt voor zijn buurvrouw

Marieke werkt bij Veilig Thuis Utrecht en beantwoordt dagelijks de telefoontjes die op 0800 – 2000 binnenkomen voor de provincie Utrecht. Ze schreef een blog over wat zij zoal voor vragen kan krijgen, waar mensen tegenaan lopen en hoe Veilig Thuis Utrecht kan meedenken en kan ondersteunen. In dit geval belde meneer Ramakers.

Blog 3 minuten

Op een ochtend word ik gebeld door meneer Ramakers met zorgen over zijn buren. Het betreft een ouder echtpaar. Beiden zijn al zeker boven de 70 jaar. Hij hoort mevrouw sinds een paar weken regelmatig schreeuwen tegen haar man. Gisteren hoorde hij de buurman zelfs zeggen: nee, nee niet doen!

Meneer Ramakers weet dat de buurman sinds kort in een rolstoel zit en dat hij steeds meer zorg nodig heeft. Ook wordt de buurman vergeetachtig en kan hij, als ze een praatje maken, dingen wel 4 keer herhalen.

Normaal heeft meneer Ramakers een goed contact met de buren maar dit vindt hij toch wel een erg lastige situatie. Hij heeft op tv een filmpje gezien van Veilig Thuis en daarom besloten ons te bellen. Hij vindt het spannend en weet niet goed wat hij van dit telefoontje moet verwachten.

Ik bespreek met hem hoe hij in gesprek kan gaan met de buren en spreek met hem af dat we daarna via mail of de telefoon nog contact hebben om te horen hoe het gesprek verlopen is. Diezelfde middag nog krijg ik meneer Ramakers, maar ook een mevrouw aan de lijn. Het is de desbetreffende buurvrouw. Ze vertelt blij te zijn dat de buurman langs is gekomen en vertelt dat ze soms niet meer weet hoe ze het allemaal moet regelen rondom de zorg voor haar man. Ze kan hem eigenlijk niet meer goed alleen thuislaten en dit zorgt voor spanningen. Ze heeft ook haar eigen ruimte nodig. Samen bespreken we waar ze zich kan aanmelden voor hulp. Ze gaat direct na ons gesprek met het lokale team van de gemeente bellen en ook de huisarts inlichten.

Een paar weken later krijg ik alsnog een mail van meneer Ramakers. Via het lokale team is een mantelzorgconsulent betrokken geraakt en is er het een en ander aan hulp in gang gezet. Met de buren lijkt het stukken beter te gaan. Hij hoort in ieder geval geen verontrustende geluiden meer. Hij vertelt dat hij, ondanks dat hij niet goed wist wat hij van Veilig Thuis moest verwachten, toch blij is dat hij gebeld heeft. Hij beseft nu dat de zorg te zwaar wordt voor zijn buurvrouw. Daarom neemt hij zijn buurman eens per week in de middag mee voor een wandeling en een kopje koffie. Op deze manier heeft de buurvrouw ook op dat moment even tijd voor zichzelf.

Marieke Meester
Medewerker Veilig Thuis Utrecht

 

Veilig Thuis Utrecht

Heb jij vermoedens van huiselijk geweld, misbruik, verwaarlozing of mensenhandel of heb je hier misschien zelf mee te maken? Je mag altijd contact opnemen voor advies over wat jij zelf kunt doen. Je hoeft zelfs niet te zeggen over wie het gaat.

Wij luisteren naar wat er speelt en denken graag mee over een goede oplossing. Als het nodig is maken we een melding, zodat wij ook vanuit Veilig Thuis Utrecht hulp kunnen organiseren. Wij zijn er voor al jouw twijfels, vragen en zorgen! Bel, chat of mail met ons.

0800 – 2000 | veiligthuis@samen-veilig.nl | www.veiligthuisutrecht.nl

Meer nieuws

Overladen worden met cadeautjes: lief of een rode vlag?

Intieme terreur is een lastig te herkennen vorm van huiselijk geweld. Filomena maakte er samen met Augeo Foundation een animatie over, die inzicht geeft in wat er gebeurt met de mensen die het overkomt en hoe je als hulpverlener of als slachtoffer de rode vlaggen herkent.

Lees verder

Lees verder

Nacht tegen Seksueel Geweld

Wij lopen van 20 op 21 april a.s. mee in de Nacht tegen Seksueel Geweld om aandacht te vragen voor dit wereldwijde probleem. 

Lees verder

Lees verder

Ervaringsdeskundige Cynthirella Wentzel in weekblad Flair!

Cynthirella Wentzel is cliëntambassadeur en ervaringsdeskundige. Onlangs werd zij door weekblad Flair geïnterviewd. 

Lees verder

Lees verder