Ook als je twijfelt, 24/7 gratis bereikbaar 0800 – 2000

[Blog] Hij beseft nu dat de zorg te zwaar wordt voor zijn buurvrouw

Marieke werkt bij Veilig Thuis Utrecht en beantwoordt dagelijks de telefoontjes die op 0800 – 2000 binnenkomen voor de provincie Utrecht. Ze schreef een blog over wat zij zoal voor vragen kan krijgen, waar mensen tegenaan lopen en hoe Veilig Thuis Utrecht kan meedenken en kan ondersteunen. In dit geval belde meneer Ramakers.

Blog 3 minuten

Op een ochtend word ik gebeld door meneer Ramakers met zorgen over zijn buren. Het betreft een ouder echtpaar. Beiden zijn al zeker boven de 70 jaar. Hij hoort mevrouw sinds een paar weken regelmatig schreeuwen tegen haar man. Gisteren hoorde hij de buurman zelfs zeggen: nee, nee niet doen!

Meneer Ramakers weet dat de buurman sinds kort in een rolstoel zit en dat hij steeds meer zorg nodig heeft. Ook wordt de buurman vergeetachtig en kan hij, als ze een praatje maken, dingen wel 4 keer herhalen.

Normaal heeft meneer Ramakers een goed contact met de buren maar dit vindt hij toch wel een erg lastige situatie. Hij heeft op tv een filmpje gezien van Veilig Thuis en daarom besloten ons te bellen. Hij vindt het spannend en weet niet goed wat hij van dit telefoontje moet verwachten.

Ik bespreek met hem hoe hij in gesprek kan gaan met de buren en spreek met hem af dat we daarna via mail of de telefoon nog contact hebben om te horen hoe het gesprek verlopen is. Diezelfde middag nog krijg ik meneer Ramakers, maar ook een mevrouw aan de lijn. Het is de desbetreffende buurvrouw. Ze vertelt blij te zijn dat de buurman langs is gekomen en vertelt dat ze soms niet meer weet hoe ze het allemaal moet regelen rondom de zorg voor haar man. Ze kan hem eigenlijk niet meer goed alleen thuislaten en dit zorgt voor spanningen. Ze heeft ook haar eigen ruimte nodig. Samen bespreken we waar ze zich kan aanmelden voor hulp. Ze gaat direct na ons gesprek met het lokale team van de gemeente bellen en ook de huisarts inlichten.

Een paar weken later krijg ik alsnog een mail van meneer Ramakers. Via het lokale team is een mantelzorgconsulent betrokken geraakt en is er het een en ander aan hulp in gang gezet. Met de buren lijkt het stukken beter te gaan. Hij hoort in ieder geval geen verontrustende geluiden meer. Hij vertelt dat hij, ondanks dat hij niet goed wist wat hij van Veilig Thuis moest verwachten, toch blij is dat hij gebeld heeft. Hij beseft nu dat de zorg te zwaar wordt voor zijn buurvrouw. Daarom neemt hij zijn buurman eens per week in de middag mee voor een wandeling en een kopje koffie. Op deze manier heeft de buurvrouw ook op dat moment even tijd voor zichzelf.

Marieke Meester
Medewerker Veilig Thuis Utrecht

 

Veilig Thuis Utrecht

Heb jij vermoedens van huiselijk geweld, misbruik, verwaarlozing of mensenhandel of heb je hier misschien zelf mee te maken? Je mag altijd contact opnemen voor advies over wat jij zelf kunt doen. Je hoeft zelfs niet te zeggen over wie het gaat.

Wij luisteren naar wat er speelt en denken graag mee over een goede oplossing. Als het nodig is maken we een melding, zodat wij ook vanuit Veilig Thuis Utrecht hulp kunnen organiseren. Wij zijn er voor al jouw twijfels, vragen en zorgen! Bel, chat of mail met ons.

0800 – 2000 | veiligthuis@samen-veilig.nl | www.veiligthuisutrecht.nl

Meer nieuws

Waarom je wél contact moet opnemen met Veilig Thuis Utrecht

Bijna altijd is hulp van buiten nodig om kindermishandeling te laten stoppen. Eén persoon die in actie komt is vaak genoeg. De meeste meldingen van kindermishandeling komen bij Veilig Thuis Utrecht via de politie binnen. Wij zien dat het onderwijs terughoudend is in het contact opnemen met Veilig Thuis Utrecht bij vermoedens van kindermishandeling. Maar als niemand wat doet, gaat de mishandeling gewoon door.

Lees verder

Lees verder

Ik wil niet degene zijn over wie een kind later zegt ‘ze wist het wel, maar ze deed niets’

Anneke en Elize werken beiden vijf jaar als Intern Begeleider (IB’er) op een basisschool in de regio Eemland. Zij vertellen over hun samenwerking met Veilig Thuis Utrecht. Zij vertellen onder andere over wat goed gaat in de samenwerking en wat niet. Over wat maakt dat zij besluiten om een melding te doen. En zij vragen zich af wat nu precies het verschil is tussen SAVE Jeugdbescherming en Veilig Thuis Utrecht.

Lees verder

Lees verder

Klachtenanalyse 2023

Op de website van Samen Veilig Midden-Nederland, de moederorganisatie van Veilig Thuis Utrecht, is de klachtenanalyse voor 2023 gepubliceerd, inclusief cijfers van Veilig Thuis Utrecht. De analyse biedt inzicht in onder andere interne klachtafhandeling, vertrouwenswerk door Jeugdstem, klachtenprocedures bij de Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland, tuchtrechtzaken, en klachten bij de Nationale Ombudsman en Kinderombudsman.

Lees verder

Lees verder
Sluit website meteen