Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Cliëntenraad

Lid cliëntenraad Delaine vertelt enthousiast over vergadering van 18 november

Nieuws 23 november 2020 Reading Time: 2 minutenleestijd

Op woensdagavond 18 november was de vergadering van de cliëntenraad. Hierbij waren meerdere gasten aanwezig, waaronder twee leden van de Raad van Toezicht én aspirant-lid Bert.

Delaine: “Wij als cliëntenraad hebben uitgebreid besproken wat we dit jaar voor activiteiten ondernomen hebben en wat onze plannen en de plannen van de Raad van Toezicht voor het aankomende jaar zijn en hoe de cliëntenraad en de Raad van Toezicht elkaar daarin kunnen versterken. Afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld het interview met  Marc van Rossum  van RTV Utrecht gehad en heb ik zelf samen met het team Communicatie van Samen Veilig Midden-Nederland drie podcasts over het stigma en vooroordeel van jongeren in de jeugdzorg opgenomen (deze podcasts zijn te vinden op de website van SAVE Jeugdbescherming). Ook hebben wij onze samenwerking verleend aan het TV-programma ‘De Helden van Nu’, de reflectie op de Veranderagenda door Verwey Jonker en is Petra van de cliëntenraad onderdeel van de multi-actor intervisie op de Hogeschool Utrecht.”

Delaine vertelt tijdens de vergadering ook over de pizza-avonden waarbij zij aanwezig was: “De jongeren waren onder de indruk van mijn verhaal. Hoe kan iemand die hetzelfde meegemaakt heeft als hen nou een hbo-opleiding hebben gevolgd en een goede baan hebben? Op zo’n moment ben ik dan rolmodel voor deze jongeren en wil ik de stigmatisering doorbreken.”

Delaine vervolgt: “We gingen ook in op mogelijkheden om nieuwe cliëntenraadsleden te werven en er zijn plannen gemaakt om de zichtbaarheid van de cliëntenraad te vergroten. Zo willen we ons op de websites meer persoonlijk voorstellen en zijn we bezig met een opzet om een cliëntenkrant te maken. Allemaal plannen waar ik heel enthousiast van word, aangezien een groot deel overlapt met mijn studie en dus een grote interesse van mij is. De agenda voor de komende tijd is weer goed gevuld en we gaan met veel enthousiasme de besproken punten oppakken!”


Ook lid van de cliëntenraad worden?
Iedereen die direct betrokken is of was bij de begeleiding door SAVE of Veilig Thuis Utrecht kan lid worden van de cliëntenraad. Dit zijn kinderen van 12 jaar of ouder, ouders, verzorgers en grootouders. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via clientenraad@samen-veilig.nl. Voorwaarden zijn onder andere dat de cliënt in staat is op een positief kritische manier mee te kunnen denken met de organisatie en genoeg afstand kan nemen van zijn of haar ervaringen met SAVE of Veilig Thuis Utrecht om dit te kunnen doen.