Waar ben je naar op zoek?

Nieuwe chatfunctie Veilig Thuis Utrecht goed gebruikt

Er wordt goed gebruik gemaakt van de chat, die Veilig Thuis Utrecht sinds 25 mei aanbiedt op haar website. In de eerste week voerden we gemiddeld 5 chatgesprekken per dag. Cliënten vroegen niet alleen advies voor anderen, maar stelden ook vragen over hun eigen situatie.

Alle 26 Veilig Thuis organisaties in Nederland hebben sinds 25 mei een chatfunctie op hun website. Landelijk werd hier sindsdien rond de 400 keer gebruik van gemaakt. Debbie Maas, voorzitter Landelijk Netwerk Veilig Thuis: “Fantastisch dat we door deze vorm van laagdrempelig contact aan kunnen sluiten bij een – zoals het er nu naar uitziet – duidelijke behoefte. Het geeft wel aan hoe verborgen dit geweld kan zijn.”

Veiliger

De bestuursvoorzitter van Samen Veilig Midden-Nederland, Krijnie Schotel, voegt toe, dat “onze medewerkers van het advies- en meldpunt van Veilig Thuis Utrecht de chat als een goede aanvulling ervaren op de reguliere communicatie met cliënten. Voor een deel van de doelgroep is chatten een veiliger manier om met ons in contact te komen. Met veiliger bedoel ik niet alleen, dat het nu in coronatijden veiliger is dat je gewelddadige partner je niet hoort praten, maar ook veiliger omdat je anoniem blijft. En de chatfunctie kent een minder hoge drempel, dan bijvoorbeeld bellen met het meldpunt. Kortom: door het invoeren van de chat bereiken we nu meer mensen.”

Uitdaging

Het werken met een chat is nog wel een uitdaging, legt Krijnie Schotel uit. “Medewerkers zijn enthousiast, omdat ze de chat zien als een verrijking van hun functie. Daarnaast vraagt het nieuwe vaardigheden. We leren nog steeds, aangezien we nog niet zo lang met deze chatfunctie werken. Bijvoorbeeld: hoe kom je tot een goede ‘toonzetting’ in een chatgesprek? Wat is dat überhaupt? Welke woorden gebruik je? Hoe zorg je ervoor dat wat je opschrijft ook als zodanig wordt geïnterpreteerd als de cliënt het bedoelt? Hoe check je dat, als je de ander niet kunt zien? En verder is het ontbreken van non-verbale communicatie een uitdaging als het gaat om duiden en interpreteren van wat de cliënt schrijft.”

Ook na corona

Debbie Maas hecht er aan te benadrukken dat huiselijk geweld en kindermishandeling grote en hardnekkige problemen zijn. “Deze vorm van ‘high impact crime’ – met jaarlijks vele slachtoffers – moeten we als samenleving prioriteit geven. Dat betekent wat mij betreft ook, dat er direct passende hulp of begeleiding beschikbaar is. En, indien van toepassing, dat plegers snel berecht worden en zelf ook begeleiding krijgen. Goede samenwerking met en beschikbaarheid van alle betrokken partijen is essentieel als we dit fenomeen echt serieus aan willen pakken. Daar werken we elke dag hard aan, maar laten we er scherp op zijn dat we samen – ook na deze coronatijd – keihard aan de slag blijven om huiselijk geweld en kindermishandeling de wereld uit te helpen.”


Slachtoffers, plegers, omstanders en professionals kunnen bij het advies- en meldpunt van Veilig Thuis Utrecht terecht met hun vragen over huiselijk geweld en kindermishandeling. Het landelijke telefoonnummer 0800-2000 voor advies en meldingen is 24 uur per dag, 7 dagen in de week operationeel. De chat is overal in het land op alle werkdagen van 9 tot 17 uur bemenst. Veilig Thuis Utrecht voert gemiddeld per maand zo’n 600 adviesgesprekken en krijgt maandelijks ruim 900 meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling (Jaarbericht Veilig Thuis Utrecht – 2019 in cijfers).

Sluit site