Waar ben je naar op zoek?

Nieuw instrument voor feedback cliënten

Samen Veilig Midden-Nederland vindt het belangrijk om structureel cliënten te vragen hoe zij vinden dat de samenwerking gaat. Samen Veilig heeft hiervoor nu de STEM beschikbaar: een instrument waar directe feedback centraal staat.

De STEM
De STEM legt, direct na een gesprek, zes stellingen voor aan de cliënt over de samenwerking. Dit gebeurt heel eenvoudig via een smartphone of een laptop/computer. Stellingen zijn onder meer ‘De medewerker luisterde en begreep mij’, ‘Het gesprek heeft mij verder geholpen’ en ‘Afspraken zijn duidelijk’. Aansluitend bespreken cliënt en medewerker het resultaat: hoe houden we de tevredenheid vast of hoe kunnen we deze verbeteren? Samen Veilig legt de stellingen meerdere keren voor aan de cliënt om te kijken of er een trend is en deze bij te stellen mocht het nodig zijn. Ook is er de mogelijkheid om na verloop van een bepaalde periode met vijf vragen terug te kijken op het proces. Met de STEM krijgen cliënt en medewerker samen meer zicht en regie op de samenwerking en het proces.

Achtergrond De STEM
Samen Veilig heeft met een werkgroep van cliënten en medewerkers verschillende instrumenten beoordeeld en daarbij kwam de STEM unaniem als beste naar voren. Er loopt in de regio’s Eemland en Utrecht Zuid-Oost een pilot. Naar verwachting komt de STEM vanaf het laatste kwartaal van 2019 stapsgewijs beschikbaar voor SAVE-teams en daarna voor Veilig Thuis Utrecht.

Resultaten pilot
Uit de pilot kwam naar voren dat de STEM een positieve uitwerking kan hebben op de samenwerking tussen medewerkers en cliënten. Ouders, jeugdigen, opa’s en oma’s of andere betrokkenen konden hun tevredenheid heel eenvoudig kenbaar maken en in het gesprek hierover uitleggen waarom zij tot hun keuze zijn gekomen.

Een medewerker SAVE is enthousiast. Ester: “Ik vind het erg interessant en het levert mij nieuwe inzichten op. Zo gaf een moeder aan dat ze vond dat ik niet zo goed luisterde. Ik was helemaal verbaasd, want ik dacht dat ik juist goed luisterde. Achteraf bleek dat ik dat ook wel deed maar dat nog explicieter kon aangeven tijdens het gesprek. Toen ik dat ging doen, voelde deze moeder zich beter gehoord en dat leidde uiteindelijk tot een grotere tevredenheid.”

Ester geeft ook eerlijk aan dat het wel even wennen is: “Het kost, zeker in het begin, extra tijd. En het is leuk om te horen dat je het goed doet, maar niet leuk als dat niet zo is. Maar zodra je voelt dat het werkt en de samenwerking verbetert, is het juist een erg waardevol instrument dat mij helpt om het contact met gezinnen te verbeteren. Juist omdat je werkt in een heel kwetsbaar stuk binnen een gezin, namelijk hun kinderen, is iedere verbetering in de samenwerking waardevol.”

Sluit site